Chia

Czy warto spożywać nasiona chia?

W ostatnim czasie sporo słyszy się o dobroczynnych właściwościach płynących z włączenia do codziennej diety nasion chia. Te małe niepozorne ziarenka komponują się z wieloma posiłkami i wzbogacają je o mnóstwo składników odżywczych. Obecnie używanie chia rekomenduje wielu dietetyków, ludzi show businessu oraz popularnych influencerów. Czy zatem warto zakupić nasiona chia i dodawać je do potraw?

Cenne składniki w skondensowanej formie

Produkt ten zawiera sporą ilość pożądanych składników, które warto dostarczać organizmowi każdego dnia. Jest to świetna opcja dla wegan, gdyż 100 gramów chia ma w sobie więcej wapnia niż dwie szklanki krowiego mleka. Dodatkowo jest tam także sporo białka (16,5 g) oraz błonnika (ponad 30 g), a całość uzupełniają kwasy omega-3, minerały oraz witaminy, takie jak: witamina A, B12, C, magnez, potas i żelazo.

W czym pomagają nasiona?

Spożycie nasion ogranicza możliwość wystąpienia chorób serca, nadciśnienia, a także choroby wieńcowej czy miażdżycy – obniża poziom złego cholesterolu. To także sposób na poprawę wzroku i zapobieganie chorobom takim jak zwyrodnienie plamki żółtej. Udowodniono także działanie nasion w łagodzeniu stanów nerwowych i depresyjnych, opóźnianiu procesów demencji starczej oraz poprawianiu skupienia i pamięci. Układ nerwowy oraz mózg działają wtedy dużo sprawniej.

Ile najlepiej przyjmować?

Niektórzy myślą, że im więcej nasion w ciągu dnia, tym lepiej. Jednak warto jest nie przekraczać zalecanej dawki około 40 gramów w ciągu jednej doby. Najlepiej rozłożyć ją na minimum dwa posiłki. Poprzez wysoką zawartość błonnika pokarmowego zbyt częste spożywanie dużych ilości chia może źle wpływać na układ pokarmowy i hamować przyswajanie innych składników z diety, a nawet w ciężkich przypadkach doprowadzić do zamknięcia światła jelita. Nasiona poleca się także raczej dla kobiet, ponieważ zawarty w nich kwas alfa-linolenowy zapobiega rakowi piersi, ale niestety może przyczyniać się do powstania raka prostaty.

Jak jeść nasiona?

Niewielkie nasionka można jeść w całości, bądź je mielić. Nadają się szczególnie do dań śniadaniowych, takich jak koktajle, owsianki, naleśniki czy jogurty. Da się także przygotować z nimi zupy, chleb, kasze czy płatki, a nawet sałatki i puddingi. W internecie jest długa lista przepisów z pomysłowym wykorzystaniem chia.

Nasiona chia to ciekawy sposób na dostarczenie sobie wielu składników odżywczych i zapewnienie sobie zdrowia. Warto zakupić opakowanie chia i spróbować zacząć dodawać niewielkie ilości do codziennej diety. Już niedługo zobaczy się rezultaty w postaci świetnego samopoczucia i lepszej pracy całego organizmu.

 

 

Zdrowe przysmaki

Batony Proteinowe „Be Raw” – czy warto je kupować?

Batony proteinowe to najnowsze produkty Ewy Chodakowskiej, które z miejsca stały się bardzo popularne – w czym tkwi ich sekret? Zdecydowanie na ich korzyść przemawia doskonały skład, bo całkowicie wegański i bezglutenowy, natomiast dzięki dobremu doborowi składników po jego spożyciu dostaje się ogromny zastrzyk energii, który napędza na cały dzień, i może stanowić zdrową przekąskę między posiłkami. Co sprawia, że po batony „be raw” Chodakowskiej warto sięgnąć, a przede wszystkim, co wyróżnia je na tle innych?

Wegański skład i smak

Batony „Be Raw” to typowe wegańskie i bezglutenowe produkty, które bazują na naturalnych składnikach, takich jak siemię lniane, warzywa i dodatków ziaren, takich jak np. ziarna słonecznika. Cechują się wysoką zawartością witamin i mikroelementów dzięki takiemu doborowi składu, a ponadto, jak sama Chodakowska wskazuje, takie batony mogą być świetnym pomysłem na przekąskę przed treningiem, lub w ciągu dnia, zamiast czegoś niezdrowego. Jakich składników dostarcza taki baton?

-Białko

Węglowodany

-Tłuszcz

-Kwasy tłuszczowe nasycone

-Witaminy A,C, D ( w zależności od owoców lub warzyw w danym batonie)

Jak wskazują konsumenci, smak batonów jest bardzo lekki i owocowy, a przy tym dostarcza naprawdę sporo energii.

Dla kogo zalecane są takie produkty?

Batony „Be Raw” zostały stworzone z myślą o osobach, które regularnie trenują i potrzebują czasem małej przekąski przed treningiem lub tuż po, jako że jego skład został stworzony stricte dla uzupełnienia niedoborów w organizmie. Docelowo również konsumentami miały być kobiety, które trenują razem z programami Chodakowskiej i to właśnie na jej treningach najbardziej opierają swoją aktywność fizyczną. I faktycznie tak się stało – największą grupę konsumentów stanowi grupa odbiorców programów treningowych Chodakowskiej, która równie chętnie kupuje jej produkty. Należy jednak zauważyć, że wartość odżywcza tych batonów faktycznie jest duża, a dobry skład sprawia, że każdy, bez względu na sposób treningu czy to, że trenuje z konkretnym trenerem może zakupić takie proteinowe batony i stosować je jako zdrowy zamiennik podjadania między posiłkami. W ofercie „Be Raw” można znaleźć kilka rodzajów batonów, wszystkie z różniącym się składem, by każdy mógł znaleźć coś dla siebie i coś, co pasuje do jego upodobań smakowych. Batoniki stanowią poważną konkurencję dla pozostałych produktów tego typu, jako że marketing jest na wyjątkowo wysokim poziomie dzięki Chodakowskiej i jej mediom społecznościowym. Jednak ich wartość jako produktu do stosowania na co dzień również jest dobra, i warto wypróbować je wypróbować w swojej codziennej diecie.

 

Zdrowe soki

Leczniczy sok

Jedno z narzędzi medycyny naturalnej

Czarny bez to dziki krzew rosnący dziko na terenie całej Polski. Osiąga nawet do 3 m wysokości. Jest łatwo dostępny, jednak nie każdy zna jego dobroczynne właściwości, które z powodzeniem wykorzystuje medycyna naturalna już od bardzo wielu lat. Szczególnie cenne są kwiaty i owoce czarnego bzu, które można uzyskać od czerwca do października.

Właściwości czarnego bzu

To dobroczynne działanie czarnego bzu wynika przede wszystkim z zawartości substancji i witamin. W owocach czarnego bzu można znaleźć:

– flawonoidy – mają właściwości przeciwzapalne, antyoksydacyjne, przeciwwirusowe. Skutecznie chronią układ krążenia obniżając ciśnienie krwi, poprawiając elastyczność naczyń krwionośnych, oraz hamując odkładanie cholesterolu w naczyniach krwionośnych. Pomagają wyhamować agregację płytek krwi. Stymulując układ immunologiczny wzmacniają ogólną odporność organizmu.

– witaminy z grupy B – wpływają na zdrowy rozwój kości, wspomagają pracę układu sercowo-naczyniowego, wzmacniają układ odpornościowy, wspomagają leczenie anemii, zapobiegają powstawaniu raka przełyku. Dodatkowo witaminy z grupy B poprawiają nastrój i sprawność intelektualną oraz łagodzą napięcie nerwowe.

– witaminę C – Wspomaga odporność organizmu, jest świetnym przeciwutleniaczem, działa przeciwnowotworowo i wspomaga pracę układu sercowo-naczyniowego.

Sok z czarnego bzu

Sok z czarnego bzu stosowany jest głównie przy przeziębieniach i grypie. Zwalcza kaszel, gorączkę,  wspomaga organizm do szybszego uporania się z infekcją. Czarny bez stosuje się również przy zapaleniu gardła i w zapaleniu spojówki. Jest pomocny osobom, które borykają się z problemami skórnymi. Zaleca się przemywanie problematycznych miejsc wacikiem nasączonym sokiem z czarnego bzu.

Na co należy uważać?

Niestety owoc czarnego bzu zjedzony na surowo może być niebezpieczny dla zdrowia, a nawet trujący. Posiada on sambunigrynę i purazynę, które mogą wywołać zatrucie objawiające się mdłościami i wymiotami. Te same substancje znajdują się w korze i liściach, a jedynym wolnym od trucizny elementem są kwiaty. Owoce czarnego bzu po obróbce termicznej (gotowane lub suszone) także są bezpieczne dla człowieka, dlatego można je spokojnie spożywać w takiej postaci, i pić soki i syropy.

Dodatkowe zalety soku z czarnego bzu

Sok z czarnego bzu jest smaczny i może być spożywany z dodatkiem samej wody, innego soku lub jako dodatek do herbaty. Można podawać go dzieciom już od 2 roku życia. Zalecana dzienna dawka to 150 ml.